Και δε σου λέω πως εγώ δεν είμαι ελληνίδα. Εδώ γεννήθηκα, αυτή τη γλώσσα έμαθα να μιλώ, αυτόν τον λόγο έμαθα να χρησιμοποιώ, αυτή την επικοινωνία να εξασκώ. Όμως για τον ίδιο λόγο έφυγα έξω. Και για, εκτός των πολλών άλλων, να μη γίνω φαιδρή καρικατούρα της αμετροέπειας, του ελλείμματος λογικής, της φανατικής αγκύλωσης σε ιδεολογήματα (και εκπροσώπους τους), της αδιάλειπτης βεβαιότητας ή κατ' αντιπαραβολή της διαρκούς σύγχυσης, της αγκίστρωσης στο δίπολο δράση-αντίδραση. Και γι' αυτό, επειδή απομακρύνθηκα από όλα αυτά, έζησα όμορφα χρόνια στο Λονδίνο. Για τον ίδιο λόγο τώρα ασφυκτιώ στην Ελλάδα και φαντασιώνομαι την επιστροφή μου σ'εκείνον τον τόπο.
Λοιπόν ας το παραδεχτούμε με όρους ελληνικούς: δεν ξέρουμε, δε μάθαμε, δε θελήσαμε να μάθουμε να συζητάμε. Θα βγει ο Σαββόπουλος και θα εκτοξεύσει χονδροειδώς την πρότασή του για μια κατάσταση που όλοι λίγο πολύ παραδεχόμαστε ότι είναι προβληματική. Θα βγούμε κι εμείς από τα social media να εκτοξεύσουμε χονδροειδώς τους χαρακτηρισμούς μας στο πρόσωπό του. Όχι. Ούτε να τον κατηγορήσω θέλω, ούτε και να τον υπερασπιστώ. Όχι. Οι μετανάστες δεν είναι ούτε σκουπίδια, ούτε και σύγχρονοι άγιοι.
Δε συνομιλώ με χρυσαυγίτες όμως. Δε γνωρίζω κανέναν. Με ανθρώπους που ανήκουν στον ευρύτερο αριστερό-αντεξουσιαστικό-ή-και-ανένταχτο χώρο συνομιλώ. Μ' αυτούς γνωρίζομαι. Όμως ούτε μ' αυτούς μπόρεσα να συνομιλήσω. Γιατί είναι κι αυτοί έλληνες, σαν εμένα, το είπαμε αυτό, αν και μέσα στη γενικότερη μεταμοντέρνα σούπα έχουν εσκεμμένα απωλέσει την αναγνώριση ότι τόσο το βίωμα όσο και οι προσλαμβάνουσές τους προέρχονται από αυτόν τον τόπο, ίσως για να μην συνυφανθεί με την ταυτότητά τους. Μη μας πουν ελληναράδες. Μόνο αυτοί εξάλλου δικαιούνται να έχουν ταυτότητα. Όμως δεν γαλουχήθηκαν μόνο αυτοί με τους όρους του ελληνικού δημόσιου διαλόγου. Και εμείς, κι αυτοί οι άλλοι, είτε είναι δηλωμένοι φασίστες, είτε τους κατηγορούμε εμείς ως τέτοιους, δεν έχουμε ιδέα τι πάει να πει διάλογος.
Μα είναι τρόπος αυτός να εκφράζομαι, την ίδια στιγμή που μας μέμφομαι ότι στερούμαστε μιας κάποιας διαλεκτικής κουλτούρας ως λαός; Μα είναι αυτές επιτρεπτές γενικεύσεις; Όχι. Αλλά αναγνωρίζω ότι είμαι θυμωμένη. Και αυτό είναι το context για να καταλάβεις αυτά που λέω. Θέλω κι εσύ να μου λες το context σου. Για να μην ακούγονται αυτά που λες βαρύγδουπες αερολογίες. Είμαι θυμωμένη με την αγιοποίηση των μεταναστών από μια μερίδα των ανθρώπων που έχουν παρουσία στα social media.
Δεν είναι και δε μπορεί να είναι όλοι οι μετανάστες άδολες και αθώες ψυχούλες που η κακή τύχη ξέβρασε σε κάθε διασταύρωση της Αθήνας για να καθαρίζουν παρμπρίζ. Δε μπορεί να έχεις σκυλοπνιχτεί διασχίζοντας δυο ηπείρους για να έρθεις στην Ελλάδα και να έχεις ταχτεί να καθαρίζεις τζάμια αυτοκινήτων και να πουλάς χαρτομάντηλα για το υπόλοιπο του βίου σου. Δε μπορεί να είσαι αρτιμελής, να ήρθες σ' αυτή τη χώρα για να δουλέψεις και η μόνη σου δεξιότητα να είναι να τείνεις ως επαίτης το χέρι σου. Δε μπορεί σε μια χώρα που η αγροτοκτηνοτροφική ανάπτυξη είναι όρος επιβίωσης της οικονομίας, να θεωρείται επονείδιστη παρότρυνση να απασχοληθούν οι μετανάστες σε αυτόν τον τομέα. Δε μπορεί από την άλλη να εκκενωθεί καμιά πρωτεύουσα από μετανάστες όταν οι 500 που έκαναν την κατάληψη της Νομικής προήλθαν όχι από την ίδια την πρωτεύουσα αλλά από ένα ευημερεύον νησί, όπως η Κρήτη. Δε μπορεί ο Σαββόπουλος να έχει διαγράψει μια τέτοια πορεία -ανεξάρτητα από αν σε εκφράζει το συγκεκριμένο μουσικό είδος- και να τον κατηγορείς με ευκολία ως φασίστα. Δε μπορεί από την άλλη ο ίδιος ο Σαββόπουλος σε συνθήκες που η ιντελλιτζέντσια σιωπά, εκείνος να μιλά με τόσο εκκωφαντικό τρόπο. Και τέλος, δεν μπορεί να συζητάμε για μια πρόταση που έκανε ένας τραγουδοποιός σαν να είναι μείζον ζήτημα.
Να πάνε όλες οι απολυτότητες, τα στερεότυπα, οι γενικεύσεις, η πόλωση, οι αγκιστρώσεις, οι φανατισμοί, οι παραλογισμοί, οι αμετροέπειες, οι αερολογίες να ζήσουν σε αραιοκατοικημένους εγκεφάλους. Να πάμε να καλλιεργήσουμε το δημόσιο διάλογο. Γιατί έχει ρημάξει.
17 σχόλια:
Συμφωνώ 100%. Αν δεν ξεφύγουμε από τα διανοητικά μας ταμπούρια δεν πρόκειται να ξεκολλήσουμε.
Καλησπέρα.Συμφωνώ σε όσα λες.Μόνο για το διάλογο έχω μια ένσταση.Τι να πούμε τώρα,είναι αργά.Οι καταστάσεις είναι στη φάση όξυνσης.Ο διάλογος έπρεπε να έχει αρχίσει από το 2000.Τώρα και οι ίδιοι οι μετανάστες καταλαβαίνουν το οικονομικό μας χάλι,και έχουμε χάσει στην προτίμησή τους.Σονόρα
Συμφωνώ με την Π.
Χώρος υπάρχει για όλους...
Αντοχή κι ανεκτικότητα όμως στα όρια της αφασίας και του κώματος.
Πόσο μάλλον οίκτος. Ο τελευταίος περιορίζεται και ανασταίνεται στις εκπομπές τύπου Τατιάνας Στεφανίδου, Ανίτας Πάνια και λοιπών κλόουν της δραματικής καθημερινότητας πολλών συνανθρώπων μας.
Τσίρκο έχουμε γίνει, αρένα ρωμαϊκή, άρτος και θέαμα, γιατί παραπαίουμε ως οφείλουμε σε κάθε κύκλο-περιοδικά-της ανθρωπότητας.
Όμως έχουμε χάσει και το μέτρο του λόγου και της έκφρασης. Φοβόμαστε να μιλήσουμε για τις θέσεις μας γιατί πρέπει να είναι πάντα "ανθρώπινες", να γίνουμε μητέρα Τερέζα ειδάλλως κρέμεται από πάνω σου η ρετσινιά του "φασίστα", του "ρατσιστή", του "βολεμένου".
Μα διάολε, στη χώρα αυτή ζω, κι όχι στο Πακιστάν πχ, κι έχω δικαίωμα να βλέπω τις τραγικές συνέπειες της ανεξέλεγκτης μετανάστευσης(οποιασδήποτε φυλής-ράτσας) και να τις βιώνω στο πετσί μου.
Όχι, δε μου φταίνε αυτοί οι δύσμοιροι για την κατάντια της χώρας μου. Κάποτε ένιωθα αμήχανα, άβολα, άσχημα, γιατί όσο και να ήθελα να τους βοηθήσω, ήταν ανέφικτο.
(Δε θα επεκταθώ στην ψυχολογία του οικονομικού μετανάστη και την διαφορά της με τον επαίτη-μετανάστη.)
Τώρα αισθάνομαι απελπισία και Φόβο. Και ναι, το να μην τολμάς σε συνοικίες των Αθηνών να μιλήσεις στο κινητό σου γιατί έχεις 1 φίλο και 3 γνωστούς σου που χύμηξαν και τους το έκλεψαν πλακώνοντάς τους, είναι σοβαρό.
Ναι, πρέπει να βρεθεί λύση, αλλά πριν από αυτό, ελευθερία λόγου κι όχι η δικτατορία της δήθεν αριστερής "ευαισθησίας" που τα τσουβαλιάζουμε όλα χύμα στο κύμα.
Κι επίσης θεωρώ ατυχές το παράδειγμα του Δ.Σ. με τα ξερονήσια. Τόσα χωριά ρημάζουν στην χερσαία Ελλάδα κι οι γη μένει ξερή, ακαλλιέργητη και παρατημένη, ορφανή από ανθρώπους
Skounx
Να συνεχίσω τα 'δε μπορεί': δε μπορούν τα μέσα ενημέρωσης να καλλιεργούν ανελέητα εδώ και είκοσι χρόνια ένα κλίμα φανατισμού και μισαλλoδοξίας φροντίζοντας σχολαστικά να μας 'ενημερώνουν' για την εθνικότητα κάθε εγκληματία (κάτι που θα έπρεπε να αφορά μόνο τις σχετικές αρχές και υπηρεσίες).
Να πω αυτό: υπερασπιζόμενος το μετανάστη υπερασπιζομαι μια Αλβανίδα, τη Βικτωρία, που έμενε δίπλα μου πριν 10 χρόνια και έθρεψε πλένοντας σκάλες 3 κορίτσια (το πρώτο κάνει μεταπτυχιακό στην ιατρική, το δεύτερο τελείωσε ελληνική φιλολογία, το τρίτο νομίζω θεατρολογία) και τη γριά μάνα της. Υπερασπίζομαι επίσης τον Τομά που γνώρισα σε μια μετακόμιση: Αλβανός, 65 χρονών σήκωσε 300 κούτες χαρτί για να φορτώσει μόνος ένα φορτηγό. Η κόρη του σπόυδαζε διοίκηση επιχειρήσεων στο Παρίσι- "τα έξοδα στην Κρήτη που είχε περάσει ήταν πολλά"!. Υπερασπίζομαι, μέσα από τους ανθρώπους που έχω γνωρίσει, το όνειρο για καλύτερη ζωή.
Υπερασπίζομαι επίσης το στοιχειώδες δικαίωμα στη ζωή και την αξιοπρέπεια κάθε αδύναμου αυτής της κοινωνίας. Θα μπορούσα να είμαι εγώ ή εσύ, ήταν ο παππούς μου ή η γιαγιά σας, μπορεί αύριο να είναι τα παιδιά μας.
Κανείς ίσως δεν είναι άδολος, όμως όλοι έχουν δικαίωμα στη ζωή. Δικαίωμα που κερδίζεται κάθε στιγμή.
Όσον αφορά στο Σαββόπουλο, και επειδή μάλλον έχει γίνει θέμα, και επειδή και εγώ έγραψα γι' αυτόν: Αυτό που εγώ κρίνω είναι η αναντιστοιχία του έργου του με τη σημερινή "ρεαλιστική" παρέμβασή του.
Ο διάλογος τέλος πάντα είχε αιχμές. Από την αρχαιότητα...
Θέλω μονάχα να θυμήσω πως καταναγκαστικούς εκτοπισμούς πληθυσμών οργάνωσε ο Στάλιν, ο Χίτλερ και οι (όχι και τόσο δημοκράτες) "νικητές" του Β' Παγκοσμίου πολέμου. Επίσης, η συνθήκη της Λωζάνης. Γενικά αυτή η πρακτική δε συνδέεται με πολύ φωτεινές σελίδες της ιστορίας.
Τι θα πει "να τους πάρουμε όλους και να τους πάμε στα νησιά"; Για ανθρώπους μιλάμε, όχι για μπιμπελό.
Και έχω μεγαλώσει με το Σαββόπουλο, η μουσική του είναι τα παιδικά και τα εφηβικά μου χρόνια.
Του Σαββόπουλου εκείνης της παλιάς εποχής, όχι εκείνου που έσπευδε να δώσει διαπιστευτήρια στο Μητσοτάκη για να πετύχει ευνοιϊκή μετάθεση για το φαντάρο γιο του, ούτε εκείνου που έβγαζε τραγουδίστριες της eurovision από τούρτες στο Ηρώδειο.
@Γιώργος Ασημακόπουλος, τα ταμπούρια τα χρειαζόμαστε φαίνεται για να νιώθει ασφάλεια ο νους μας.
@Σονόρα, ο διάλογος δεν ήταν ποτέ το φόρτε μας, θα συμφωνήσω. Απλώς τώρα νιώθω πως όλη η σωρευμένη από τα καθημερινά προβλήματα και το πολεμικό κλίμα ένταση αντανακλάται και στο δημόσιο (και ιδιωτικό μάλλον) διάλογο.
@Skounx, να συμπληρώσω σε όσα λες, αν έχει κάποια σημασία -που θα έπρεπε νομίζω- ότι προερχόμενη από την Κρήτη και έχοντας σχέση με οικογένειες που ζουν από την αγροτική παραγωγή, κάθε Χριστούγεννα (που είναι το λιομάζεμα) και κάθε Σεπτέμβρη (που είναι ο τρύγος) σκοτώνονται να βρουν εργάτες. Δεν υπάρχουν εν αφθονία! Κι αν αυτή η εικόνα προέρχεται από την Κρήτη, φαντάσου τι θα συμβαίνει στα αραιοκατοικημένα νησιά.
@gerasimos, έχεις δίκιο. Και πολλά άλλα "δε μπορεί" θα μπορούσαν να προστεθούν.
@Γιώργο, θα μου επιτρέψεις να παρατηρήσω ότι κάνεις ένα θεμελιώδες λάθος. Δεν μπορεί ο Σαββόπουλος να είναι τόσο ηλίθιος ώστε να αναφέρεται στους οικονομικούς μετανάστες που ήρθαν εδώ και δούλεψαν και στήσανε σπιτικά. Μιλάει για τις συμμορίες του κέντρου. Δεν είναι σαφής η διάκριση;
@Κροτ, κάνεις άριστα που μας το θυμίζεις αυτό αλλά όμως, όπως έγραψα και στο ποστ αλλά και στον Γιώργο, είναι αναγκαίο να γίνει μια διάκριση στο είδος των μεταναστών που αναφέρεται ο ΔΣ. Πραγματικά δεν έχω απολύτως καμία διάθεση να τον υπερασπιστώ. Με χαλάει εδώ και χρόνια και η δημόσια εικόνα του και οι επιλογές του για τις οποίες μιλάς κι εσύ. Όμως μετά και το άρθρο του στην "Ε" νομίζω πως έχουμε ακόμα λιγότερους λόγους να τον κατηγορήσουμε.
Και εν πάσει περιπτώσει δύο πράγματα είναι για μένα πολύ σημαντικά:
α. Η ευκολία με την οποία η αριστερίζουσα μερίδα των σόσιαλ μήντια προβαίνει σε λεκτικό λιντσάρισμα
β. Η ευκολία με την οποία απορρίπτουμε οποιαδήποτε λύση χωρίς να αντιπροτείνουμε καμία άλλη.
Να πω τέλος, πως όλο αυτό ήταν για μένα αφορμή να μιλήσουμε για τους όρους μεσα στους οποίους πραγματοποιείται ο δημόσιος διάλογος στην Ελλάδα. Όμως βλέπετε πως το θέμα αυτό, που δεν είναι λαβή για καυγάδες πέρασε στο ντούκου και σταθήκαμε ένα βήμα πριν, στην αφορμή, που είναι θέμα καυγαδιάρικο. Άρα;
"Πιθανόν υπάρχουν κι άλλες, καλύτερες λύσεις απ' αυτές που ανέφερα. Θα μ' ενδιέφερε πολύ να τις ακούσω.
Αντ' αυτού, ακούω έναν αντίλογο από τα blogs και από μερίδα των Μέσων Ενημέρωσης, που δεν δείχνει να ενδιαφέρεται τόσο για μια λύση, να γίνει ένας διάλογος, να βγάλουμε ένα συμπέρασμα, αλλά ενδιαφέρεται μάλλον να στήσει ένα θέαμα καβγατζίδικο, με ειρωνείες, εξυπνάδες και διαστρεβλώσεις."
Από τα παραπάνω λόγια του ΔΣ που βρίσκονται στο τέλος της χθεσινής επιστολής του μπορεί κανείς διαπιστώσει ότι και τον ίδιο δεν τον ενόχλησε τόσο η απόρριψη της πρότασής του, αλλά αυτό που αναφέρεις κι εσύ ως "λεκτικό λιντσάρισμα". Από την πρώτη στιγμή κι εγώ (παρότι είμαι κατά τι λιγότερο αυστηρός μαζί του για τις επιλογές του που χαλάνε εσένα και την Krotkie) ενοχλήθηκα από τους όρους του δημοσίου διαλόγου έτσι όπως αυτός στήθηκε γύρω από τις δηλώσεις του ΔΣ. Κείμενα σαν και τα δικά σου βάζουν τα πράγματα στη θέση τους. Είδαμε πάντως και πολύ ωραία κείμενα που ασχολήθηκαν με το θέμα με σοβαρό και πολιτισμένο τρόπο. Δυστυχώς δε δίνουν ακόμη την κυρίαρχη νότα...
@gazakas, ξέρεις, έχω την αίσθηση πως "τη βρίσκουμε" (εσκεμμένα χρησιμοποιώ αυτή την έκφραση) με το να τρωγόμαστε μεταξύ μας. Θα μπορούσε κανείς να το αναλύσει με ψυχαναλυτικούς όρους, προσπαθώντας να εξηγήσει την επιθετικότητα που εκφράζεται στα πλαίσια του δημόσιου διάλογου αλλά και ευρύτερα στην καθημερινότητά μας. Χρειάζεται άραγε να επικαλεστώ την οδηγική μας συμπεριφορά ως ελάχιστο παράδειγμα;
Θα ήθελα να πω αυτό: ας μην αυταπατώμαστε πως απέχουμε έτη φωτός από κάθε φωνασκόντα πανελίστα της τηλεοπτικής ζωής. Είμαστε όμοιοί τους. Εγώ -και ας το κρίνει ο καθένας όπως θέλει- έχω κλείσει την τηλεόραση εδώ και 10χρ. Δεν υποφέρεται όλο αυτό...
Λες γι' αυτό, εκτός από το ότι έχω κλείσει κι εγώ την τηλεόραση εδώ και 10 χρόνια, να μην θέλω να πάρω και αυτοκίνητο;
who knows?ίσως γι' αυτό μπορείς να ακούς τα πουλιά να κελαηδούν ενώ παράλληλα βλέπεις το εκπαιδευτικό σύστημα σα μηχανή του κιμά. ίσως τα πολλά τηλεοπτικά παράθυρα έχουν σφαλίσει τα άλλα παράθυρα. who knows?
Προτιμώ κάποιον να κάνεις προτάσεις, ακόμα και με μόνο σκοπό την απόρριψη όπως αυτή του Σαββόπουλου, παρά την ανούσια συζήτηση που δεν οδηγεί πουθενά. Ωραία λοιπόν, η πρόταση του Σ. είναι απορριπτέα και κατακριτέα, καμιά άλλη κανείς? Εγώ ο ίδιος δηλώνω αδυναμία.
3 συμπεράσματα:
1)Νησιά υπάρχουν.
2)Όχι μόνο είναι καλή ιδέα να πάνε εκεί οικονομικοί μετανάστες να τα καλλιεργήσουν, αλλά να τους ακολουθήσουμε και εμείς μπας και γλυτώσουμε από τους ελληναράδες.
3) Το μέτρο της ακρότητας, είτε στο δημόσιο διάλογο, είτε στη δημόσια δράση, το ορίζει όχι κάποιο θεωρητικό και αντικειμενικό κριτήριο, αλλά το περιεχόμενο και η συχνότητα του λόγου και της δράσης των μη-ακραίων. Δηλαδή δε γίνεται να θεωρείται ακραίος κάποιος που μαχαιρώνει είτε με το στιλέτο είτε με τις προτάσεις όταν στον αντίποδα ή στον παράλληλο, δεν υπάρχουν άλλες πιο μέτριες προτάσεις.
Είναι περιττό να πω ότι συμφωνώ με το πνεύμα του κειμένου, αλλά θα το πω!
Το θέμα με τους μετανάστες είναι πάρα πολύ σοβαρό για να το αφήσουμε σε ευχολόγια και “λύσεις” που προέρχονται από διάφορους που έχουν γνώμη επί παντός επιστητού ή απλώς προτείνουν συνολικές λύσεις είτε αυτές είναι "πλήρης νομιμοποίηση εδώ και τώρα" είτε είναι "μηδενικής ανοχής". Υπάρχουν φορείς που ασχολούται εδώ και δεκάδες χρόνια με αντίστοιχα προβλήματα, υπάρχει διεθνής συσσωρευμένη εμπειρία, ας τους ακούσουμε. Αλλα κυρίως, και πρώτα, ας ενημερωθεί ό κόσμος ότι δεν θα λυθεί ως δια μαγείας ούτε με τον να τους πυροβολούμε στα σύνορα, ούτε με το να τους βάλουμε κάτω από το χαλί, ούτε με καθολική νομιμοποίηση, ούτε με παρκάκια στο κέντρο. Πρέπει να γίνουν πολλά και επί πολύ χρόνο
εκ του ασφαλούς τα γράφεις όλα αυτά!
απ' τη μία έχεις το προνόμιο να σκέφτεσαι! - γιατί όπως γράφεις "σ'αυτή τη χώρα"...
και απ' την άλλη έζησες κάπου που τα έλυσαν(*) αυτά γιατί ήθελαν να τα λύσουν
(*) ινδοί και πακιστανοί μετανάστες στην Αγγλία πληρώνονταν - με ΣΣΕ (sic!) - στο 50% του Άγγλου
χώρια ότι οι αποικικράτες διάλεξαν αυτές τις φυλές για τα μέρη τους...
υ.γ. εκπληκτική η "στύση"
@zxc, αν και δεν ήμουν της λογικής problem-solving για πολλούς λόγους που δεν είναι της παρούσης, θα συμφωνήσω, επειδή πια τα πράγματα είναι οριακά, πως χρειάζονται άμεσα προτάσεις για λύσεις. Από άμβωνος ο καθένας μπορεί να λέει όσα θέλει για να τέρπει εαυτόν και αλλήλλους. Παρακάτω. Στο δια ταύτα έχουμε ένα θεματάκι. Πέραν όλων των άλλων θεμάτων δλδ.
@kostas.nik, κι εγώ συμφωνώ με το σχόλιό σου.
@Στάθης Δ., "Υπάρχουν φορείς που ασχολούται εδώ και δεκάδες χρόνια με αντίστοιχα προβλήματα, υπάρχει διεθνής συσσωρευμένη εμπειρία, ας τους ακούσουμε"
Έχεις δίκιο. Αλλά όμως αυτά που λένε οι διάφοροι ειδικοί φορείς δεν παράγουν θέματα πιασάρικα και καυγαδιάρικα για να αναπαράγεται το μπάχαλο που τόσο μάλλον επιζητούμε ως λαός...
@geokalp, μου θύμισες τώρα την ταινιάρα This is England. Να την προτείνω, αν δεν την έχετε δει.
btw εσύ ανέβασες στο μπλογκ του ΧΑΑ το "ο αξιωματούχος έχει στύση;"
ναι..
και το σχολιάκι για τους ΝΥΤ, δικό μου κι αυτό!
Δημοσίευση σχολίου