7/11/07

Μαντινάδες των Ζωνιανών

Μέρος της σύγχρονης κρητικής μουσικής παράδοσης ασχολείται με τις συμπλοκές Κρητικών με ειδικά σώματα της αστυνομίας. Το είδος αυτό έχει χαρακτηριστεί ως σκουπίδια της λαϊκής παράδοσης επειδή θεωρούνται "στίχοι ανομοιοκατάληκτοι, ακαταλαβίστικοι, χωρίς νόημα και περιεχόμενο, χωρίς κρητικό ιδιωματικό λόγο, που μιλούνε για κλεψές, μπιστόλια, ΕΚΑΜ, ρουφιάνους, ουίσκια και για πολλές άλλες αηδίες". Η κατρακύλα της ποιότητας της κρητικής μαντινάδας στηλιτεύεται τους ίδιους τους εκπροσώπους του είδους, λέγοντας χαρακτηριστικά "γέμισε η γης κι ο κόσμος μαντιναδολόγους που ο ένας μιμείται και αντιγράφει τη βλακεία του άλλου, χωρίς αιδώ, καμαρώνουν κι από πάνω που το όνομά τους ακούστηκε στον αέρα και έτσι έγιναν κάποιοι, υπάρχουν[...] Γι αυτό σήμερα οι μαντινάδες στο 95% είναι άχρωμες, άτεχνες, χωρίς ουσία και τέλος κακόγουστες. Γιατί δυστυχώς ούτε έλεγχος από κάποιο ραδιοτηλεοπτικό συμβούλιο υπάρχει, πολύ περισσότερο δε, αυτοέλεγχος και αυτολογοκρισία. Και πώς να υπάρξει αυτολογοκρισία από τους συγκεκριμένους αφού είναι όλοι απαίδευτοι."
Για άλλη μια φορά η έλλειψη παιδείας και πολιτισμού εμφανίζεται ως ο βασικός λόγος που αναπαράγεται το συγκεκριμένο είδος μαντινάδας. Όμως, κι εδώ είναι που διαφωνώ, κατηγορείται ο ίδιος ο λαός, και μεμονωμένα τα άτομα, (και) γι' αυτό το πρόβλημα. Η θέση μου είναι πως δε μπορούμε να αποδίδουμε κατηγορίες αβρόχοις ποσί στον πιο αδύναμο κρίκο μιας ισχυρής αλυσίδας αιτιών.
Από την άλλη μεριά, παρά την φτωχή τους ποιότητα, οι συγκεκριμένες μαντινάδες είναι πλούσιες σε συμβολισμούς και κώδικες που με προσεχτική μελέτη μπορούν να δώσουν πολύ ενδιαφέρουσες όψεις από την κουλτούρα όσων τις παράγουν.
Απομαγνητοφώνησα κάποιες μαντινάδες από το CD του Νίκου Κυριακάκη με τίτλο "Υπάρχει Λόγος" που μπορείτε να το ακούσετε εδώ. Το συγκεκριμένο CD καταπιάνεται με τις συμπλοκές Μονοφατσιωτών και Μυλοποταμιτών με τους Ειδικούς Φρουρούς. Επίσης, εδώ, μπορείτε να δείτε τον Κονταρό (κουμπάρο της Ντόρας Μπακογιάννη), να τραγουδάει υπό τη συνοδεία λύρας την περιπέτειά του με τα ΕΚΑΜ όταν συνελήφθη για παράνομη οπλοχρησία.

------------------------------------------------------------

Ήρθανε Ειδικοί Φρουροί να μάθουνε τσι τόπους
και για να προστατέψουνε τσ' ανήμπορους ανθρώπους.

Δεν είδα πρίνο στο γιαλό, στα όρη αρμιρίκι
κι άσκημα πάει στσι άναντρους το καπετανιλίκι.

Στη ράτσα απού βγαίνουνε άντρες γεροί ανήκω
και πρέπει να το σέβομαι χρέος μου και καθήκον.

Τα ανώνυμα τηλέφωνα που παίρνουνε και δίνουν
πληροφορίες στσοι φρουρούς, ήσυχο δε μ' αφήνουν.

Δυο-τρεις κακοσειριάρηδες κουκουλοφόροι μπάτσοι
Βορίζα θα το κάμουνε όλο το Μονοφάτσι.

Δυο-τρεις κακοσειριάρηδες EKAM κουκουλοφόροι
φταίνε και εφτακέφαλα θεριά 'ναι οι δικηγόροι.

Δυο-τρεις κακοσειριάρηδες που δε τσοι υπολογίζω
θέλουνε να με κλείσουν κι όξω να μην πορίζω.

Δυο-τρεις Φρουροί προσπάθησαν να μ' εξουδετερώσουν
μα θέλει τόλμη και ψυχή όπου'μαι να σιμώσουν.

Εις το σπαθί μου δε μπορεί μύγιας φτερό να αγγίξει
κι όσοι μου αντισταθήκανε, τους τό΄χω αποδείξει.

Πάντα βαδίζω άοπλος όμως τα καταφέρνω
στον πιο σκληρό αντίπαλο αντίσταση να φέρω.

Πάντα θα συναρμολογώ κομμάτια των ονείρω
κι ας το θωρώ πως μ' έχουνε στόχο από γύρω-γύρω.

Πάντοτε μιας ψηλής κορφής οι χαμηλές τι λένε;
Για δε μπορούν το ύψος της να φτάσουν και ας το θένε.

Χωρίς αμάξι και λεφτά ένας βοσκός δεν κάνει
και να πεινούνε και τα ζα στην τρέλα τονε βγάνει.

Όπου βοσκός και ανθρωπιά, αντρειά, κουβαρνταλίκι
φιλότιμο, αισθήματα και καπετανιλίκι.

Καλλιά 'χω να έχω ενα μαυρο 'ζο και ένα πόδα να χει
παρά το ακριβότερο αμάξι που υπάρχει.

Αρνήθηκα τα πρόβατα πού' βλεπα από κοπέλι
γιατί μου κάνει δήλωση βοσκό πως δε με θέλει.

Η βοσκική κι η αρμεγιά δε με στεναχωρούνε
μόνο να βρίσκουνε τα 'ζα χόρτα να μη πεινούνε.

Όλα τα επαγγέλματα το ένα με το άλλο μοιάζει
εκτός από τση βοσκικής που έχει άλλο χάζι.

Στο κέντρο τση καπετανιάς είναι το Μονοφάτσι
κι ύστερα ο Μυλοπόταμος κι εκειά έχουν έδρα οι μπάτσοι.

Οι άντρες δε λυγίζουνε ο,τι κι αν τος ε-λάχει
κι ένα πουλί απού πετά δύναμη πρέπει νά'χει.

Ήρθανε ειδικοί φρουροί κι έχω μεγάλη ευθύνη
γιατί τα όπλα του χωριού επήρα υπ' ευθυνη.

Ήρθανε ειδικοι φρουροι και βρήκα τον μπελά μου
και βασιλεύει άδυτος ο ήλιος στα οζά μου.

Με καθαρό το πρόσωπο εις το χωριό μου βγαίνω
γιάντα μου κάνουν έφοδους δε το καταλαβαίνω.

Μού 'πανε πως στην έφοδο την άλλη θα μου βρούνε
το πιο καλό πιστόλι μου για να με εκδικηθούνε.

Μα και πιστόλι να κρατώ πάλι δε θα το βρούνε
γιατί θαρρώ πως πρέπει τους καλά να εκπαιδευτούνε.

Στη ράτσα απού' χει οπλαρχηγούς και καπετάνιους βγάλει
ανήκω και δε δέχομαι κανείς να την προσβάλλει.

Η Κρήτη όλοι ήμπλεξε και είναι οι φρουροί η αιτία
που δεν την τρομοκράτησε ούτε δικτατορία.

Μου βρήκανε το μπράουνι οι φρουροί τσ' αστυνομίας
και με καταδικάσανε σα να 'μαι εγκληματίας.

Εγώ το λέω φανερά κι ας γίνω άνω κάτω
"φρουροί τα όπλα τά 'χωσα και τα 'χω στο μιτάτο."

Τα όρη, πέτρες, τα κλαδιά και τα οζά πενθούνε
άμα φυλακιστεί ο βοσκός και δεν τονε θωρούνε.

Τσιγάρα, σπίρτα, ράδιο, κιάλια κουδούνια, σκύλοι
τα όρη, η βέργα κι η βροχή είναι του βοσκού οι φίλοι.

Ήρθαν ειδικοί φρουροί, θε μου και πως θα αντέξω
αν-ε μου βρούνε τα άρματα ποτέ δε θα ξεμπλέξω.

Και οι Φρουροί σαν θα με δουν αλλάζουνε πορεία
δε θένε λέει μπλεξίματα με τέτοιο εγκληματία.

Οπλοφορώ μα τσοι Φρουρούς τους έχω αγνοήσει
γιατί τση Κρήτης το έθιμο κανείς δε θα το σβήσει.


--------------------------------------------------------------------------

Μικρό γλωσσάρι

κακοσειριάρης>κακή+σειρα= κακό σόι
πορίζω>πόρος= βγαίνω έξω
οζά>ζώα
θωρώ>ορώ= βλέπω
εκειά>εκεί
καλλιά>κάλλιον=καλύτερα
γιάντα=γιατί
μιτάτο= πετρόχτιστη, συνήθως κυκλική, με ξερολιθιά (χωρίς αρμούς ανάμεσα στις πέτρες) κατοικία του βοσκού. Τα ζωντανά, είναι στο μαντρί έξω και γύρω από το μιτάτο.

28 σχόλια:

Lex_Luthor06 είπε...

Καλό είναι να ακούγετια κάπου και η άλλη άποψη.

Ωστόσο οι μόνοι συμβολισμοί που θα βρείτε ανάμεσα στις λέξεις είναι ότι ψηλές κορφές παλεύουν για την ελευθερία τους.

Ψηλές κορφές= η πεποίθηση τους ότι είναι άνθρωποι ανωτεροι απο τους υπολοιπους.

ελευθερια = ασυδοσια

Ανώνυμος είπε...

@niemandsrose, εμα μωρε συ, ποση ωρα ηκατσες να γραφεις τσοι μαντιναδες; παντως σκεφτομαι και το αλλο. μηπως ενοχλει καποιους οτι απαιδευτοι ανθρωποι κρατανε ακομα ιδανικα του παρελθοντος(αγαπη για την ελευθερια πχ); δεν μιλαω βεβαια για τις ενασχολησεις τους με τα ναρκωτικα. εξαλλου οι μισοι απ αυτους που κατηγορουν τους ζωνιανους με αφορμη τα προσφατα γεγονοτα ειναι οι ιδιοι που εκθειαζουν τους αντιεξουσιαστες καθε φορα που κανουν επεισοδια

Alexandros είπε...

@Nag
Ιδανικά του παρελθόντος...Αγάπη για την ελευθερία...
Αν μου εξηγούσατε και ΠΟΙΟΙ είναι αυτοί που τους καταδυναστευούν ίσως να καταλάβαινα περισσότερα. Ομολογώ ότι με έχετε μπερδέψει.

Ανώνυμος είπε...

@alexandros, η υπαρξη αστυνομικης αρχης στην περιοχη τους θεωρειται στερηση της ελευθεριας τους. συνηθιζουν να λυνουν μονοι τους τις διαφορες τους. ολοι το εχουν χαρακτηρισει κρατος εν κρατει και ετσι δειχνει να ειναι. δεν θα κρινω αν ειναι δικαιο η αδικο. απλα απορω γιατι αυτοι ειναι εγκληματιες και οι αναρχικοι των εξαρχειων ειναι ηρωες.

s_pablo είπε...

@nag

Αυτό μας έλειπε να κάνουμε τους πρεζέμπορους και τους νταβατζήδες σύμβολα της ελευθερίας.

Έλα μια βόλτα από εδώ κι όταν δεις τους βόσκακες που έχουν δεν έχουν 5 γίδια με τα χάμερ και τις μερσεντές, να το συζητήσουμε ξανά.

Η ελευθερία φίλε μου και η κρητική λεβεντιά δεν έχει να κάνει με τα όπλα, την ασυδοσία και την ατιμωρισία.

Να σου δώσω ένα παράδειγμα. Όταν πριν μερικά χρόνια ανέβηκε η αστυνομία για να συλλάβει ένα ζωοκλέφτη (υπέρμαχο της ελευθερίας που έκλεψε από μερικές γριές τα 5 κατσίκια που χαν για να πίνουν γαλατάκι και να φτιάχνουν τυρί), οι λεβέντες έστησαν μπλόκο στο δρόμο για να μη μπορέσει να περάσει το τζιπ. Μπροστά μπροστά είχαν βάλει τα παιδιά τους κι αμέσως πίσω τους τις γυναίκες τους, οι οποίες πέταγαν πέτρες στους μπάτσους. Τέτοια λεβεντιά...

Είναι δε τόσο μάγκες που όταν έρχονται τα ΕΚΑΜ βάζουν τις χαβανέζικες τις πουκαμίσες, ξυρίζουν μούσια και μουστάκια και κρύβονται στις σπηλιές. Αφού είναι τόσο μάγκες και ελεύθεροι γιατί δεν έμειναν να υπερασπιστούν το χωριό τους από τα ΕΚΑΜ?

Τέλος πάντων, για μαντινάδες λέγαμε, οπότε...

Δε τον φοβίζουν τα δεινά
δε του ταιριάζει κλάμα
μόνο ντροπή πρέπει τ αντρός
όντε θα κάνει σφάλμα

Ανώνυμος είπε...

@s_pablo, δεν ξερω που να καταληξω με αυτην την ιστορια. σιγουρα δεν ειναι και ο πλεον ενδεδειγμενος τροπος ζωης αλλα απο την αλλη καποιοι θελουν να ζουν κλεισμενοι στον μικροκοσμο τους, που εν προκειμενω ειναι μερικες επαρχιες της κρητης. καταγομαι απο την κρητη και δεν συναναστρεφομαι με τετοιου ειδους τυπους γιατι απλα δεν τους συμπαθω. ομως και το οτι εχουν φτιαξει αυτον τον κλοιο γυρω τους ειναι συνυπευθηνοι και οι συχωριανοι τους που δεν τους καταγγελουν για να μην θεωρηθουν ρουφιανοι και γι αυτο δεν μπορω να τους μεμψω. το ζητημα ειναι πολυ μπερδεμενο. στην τελικη ας κανουν ντου οι υγειως σκεπτομενοι μυλοποταμιτες σε συνεργασια με την αστυνομια και να τους διωξουν οπως εγινε πριν αρκετα χρονια στην ιρλανδια.

Ανώνυμος είπε...

Τώρα όμως δε μπορείς πια να κρυφτείς Κρητικάτσι!!!! Ομολόγησαν οι πράξεις σου!!!!

Ανώνυμος είπε...

@ανωνυμος, ναι το ομολογω. ειμαι απ αυτους. εχω κρυμμενο 10 κιλα χασις στον σκληρο του pc μου :-)

παράλληλος είπε...

ΕΡγώ θα μείνω εδώ:
"Γιατί δυστυχώς ούτε έλεγχος από κάποιο ραδιοτηλεοπτικό συμβούλιο υπάρχει, πολύ περισσότερο δε, αυτοέλεγχος και αυτολογοκρισία. Και πώς να υπάρξει αυτολογοκρισία από τους συγκεκριμένους αφού είναι όλοι απαίδευτοι."
Από πότε κάποιο συμβούλιο θα λογοκρίνει τη λαϊκή δημιουργία? Από αυτούς τους "απαίδευτους" ανά τους αιώνες έχουν προέλθει τα διαμάντια της δημοτικής ποίησης και μουσικής.
Αν είναι βλακώδη αρκετά σημερινά, είναι σύμπτωμα των καιρών. Ο καθένας παίρνει αυτό που θέλει. "Διά της αστυνομεύσεως" δεν βελτιώνουμε το επίπεδο, προφανώς.

Niemandsrose είπε...

@Lex_Luthor06, στις μαντινάδες -και στην τέχνη γενικότερα- ο καθένας είναι έτοιμος να δει αυτά που θέλει.

@nag, δε νομίζω πως είναι τόσο απλό το ζήτημα.

@alexandros, αν δε θέλω να καταλάβω κάτι δε πρόκειται ποτέ να το καταλάβω. Ποιος ο λόγος να επαναλαμβάνω πως δεν το καταλαβαίνω, αν δεν κάνω καμιά προσπάθεια να το καταλάβω;

Niemandsrose είπε...

@s_pablo, αυτή την ιστορία με τα χαβανέζικα πουκάμισα κάπου την ξανάκουσα αυτές τις μέρες. Πολύ ενδιαφέρουσα. Πού θα βρω περισσότερες πληροφορίες;

@ανώνυμος, σε ποιο από όλα τα Κρητικάκια απευθύνεσαι, γιατί είμαστε και πολλά καθώς φαίνεται, και ουδένα κρύβεται.

@Παράλληλος, αυτό ακριβώς σκέφθηκα (σύμπτωση απόψεων στη νιοστή δύναμη) αλλά δε το έγραψα στο post για να μη θεωρηθεί επίθεση προς τον γράφοντα, που αυτο-συγκαταλέγεται μάλιστα στους "ποιοτικούς" μαντιναδολόγους... Όλη αυτή η ιστορία με τα Ζωνιανά ήταν ένα μεγάλο τεστ στα αντανακλαστικά νομιμότητας. Δε βρίσκεις;

μαριάννα είπε...

Καλησπέρα. Ευρισκόμενη εκτός ελληνικής επικαιρότητας, ξέρω το θέμα μέσες άκρες. Από αυτά που γράφετε εσείς κυρίως.
Γνωρίζοντας όμως την Κρήτη εκ των έσω, συμφωνώ απόλυτα μαζί σου, χωρίς να κατηγορώ και όσους δεν κατανοούν την ιδιαιτερότητα του κρητικού λαού. Όποιος δεν είναι Κρητικός αδυνατεί να καταλάβει και πολύ εύκολα δίνει καθαρά νομική διάσταση στο θέμα, ενώ είναι αφάνταστα πιο πολύπλοκο. Δεν είναι θέμα νόμου εδώ. Οι ισορροπίες είναι πολύ λεπτές. Οι Κρητικοί βαδίζουν σε τεντωμένο σχοινί πάντα. Έτσι μεγαλώσανε, έτσι μάθανε. Αυτή είναι η κρητική ψυχή. Με νόμους, με απαγορεύσεις, με φυλακίσεις, με μπάτσους, δεν πρόκειται να γίνει τίποτα. Ο Κρητικός έδειξε το μεγαλείο της ψυχής του σε κάθε δύσκολη στιγμή του νησιού. Αυτό το μεγαλείο όμως ταυτίζεται με την κουζουλάδα, αλλιώς δε θα υπήρχε. Πάνε πακέτο.
Η γενναιότητα και η ανδρεία και η αυτοθυσία, απέχει ελάχιστα χιλιοστά από την τρέλα, τον παραλογισμό και την απερισκεψία.
Το λάθος λοιπόν είναι πολιτικό. Η Κρήτη κάποτε είχε το Βενιζέλο της. Η Κύπρος το Μακάριό της. Οι Κρητικοί δεν είναι κακοποιοί. Κουζουλοί είναι με την καλή έννοια. Μπροστάρηδες χρειάζονται που με λεπτούς χειρισμούς θα τους πάνε από την πίσω μεριά του σχοινιού που ακροβατούν για να μην τσακιστούν. Εκεί είναι το δικό μου μεγάλο κατηγορώ στην πολιτική ηγεσία και στη διανόηση. Με ρουφιανές και συλλήψεις δεν ξαρματώνονται. Όπως διαπιστώνει κανείς και από τις μαντινάδες, έχουν ταυτίσει την αρματωσιά με την τιμή τους. Για να το πω πιο απλά, τα όπλα γι αυτούς έχουν την ιερότητα εικονισμάτων. Μην το γελάτε, είναι πολύπλοκο και πολυσύνθετο, δεν είναι απλό. Το τρελό δε, είναι ότι έχουν και μια αγνότητα, αφέλεια να το πω, αφοπλιστική. Βγαίνει δηλαδή δημόσια στο βίντεο και τα λέει χύμα στο κύμα και «κρεμάει» αυτόν ή αυτήν που «καθάρισε». Γιατί όλοι αυτοί όπως είπατε, έχουν έλλειψη παιδείας μεν, αλλά είναι και τέτοια η κουζουλάδα τους που δεν καταλαβαίνουν Θεό. Καλώς ή κακώς, συνετά ή κουζουλά, έτσι καβαλάνε ιστούς οι λεβέντες και τους βρίσκει ο χάρος με το τσιγάρο στα χείλη. Οι ήρωες δεν είναι οι διανοούμενοι που εκλογικεύουν τα πάντα. Ήρωες είναι οι κουζουλοί που άγονται και φέρονται από το συναίσθημα. Αυτό το συναίσθημα προσωπικά, θέλω να διαφυλαχτεί με το ελάχιστο κόστος. Η καταστολή και ο νόμος δεν παίζει... εκπαίδευση και λεπτοί χειρισμοί χρειάζονται, μα ποιός να τους κάνει;

Newborn Doomstalker είπε...

Σήμερα στα σύνορα, ένας αστυνομικός, πυροβόλησε και σκότωσε πισώπλατα ένα λαθρομετανάστη. Το πόρισμα: ο αστυνομικός σκόνταψε, το όπλο εκπυρσοκρότησε, η σφαίρα βρήκε στόχο και το δυστύχημα έλαβε χώρα.

Το εύκολο συμπέρασμα: Ο μπάτσος είναι ένας αδίστακτος φονιάς που σκοτώνει πισώπλατα για την πλάκα του.

Το δύσκολο είναι να μάθεις και να καταλάβεις τις πραγματικές συνθήκες, την ψυχολογία των εμπλεκομένων και όλους τους γεννεσιουργούς παράγοντες του επεισοδίου.

Οι μαντινάδες που παραθέτεις, niemandsrose, είναι αποδεικτικά μιας νοοτροπίας που, ζώντας μόνιμα στο νησί εδώ και εφτά χρόνια, δεν την ενστερνίζονται παρά λίγοι. Με τους στίχους αυτούς, διασκεδάζουν ταυτίζονται άτομα που αποτελούν μειοψηφία. Πρέπει να το καταλάβουν όλοι πως σε ένα τόπο με κοντά μισό εκατομύριο κάτοικους, ακόμα και δέκα χιλιάδες "πετσαράδες" είναι λίγοι.

Δυστυχώς, έχω βρεθεί στην απέναντι μεριά ενός Magnum 357 και ξέρω πόσο επικίνδυνοι είναι οι ψευτοτσαμπουκάδες. Δεν με κάνει να αλλάξω γνώμη για τη φάρα μου.

Δε γίνομαι θύμα των στερεοτύπων. Να θυμίσω τί λενε για τους Θεσσαλονικιούς, τους Μυτηλινιούς, τους Χιώτες, τους Πατρινούς, τους Καλαματιανούς, τους Πυργιώτες, τους Ηπειρώτες, τους Λαρισαίους και τόσους άλλους;

Η παλληκαριά και η αδρεία του Κρητικού δε βρίσκεται στ' άρματα αλλά στην καρδιά του.

Ποτέ δυό ξύλα του βούνου δεν μοιάζει το ένα στ' άλλο.
Eικόνα το ένα γίνεται και κάρβουνο το άλλο.


Η ανθρωπιά στον άνθρωπο είναι η μόνη αξία
κι όπου υπάρχει εκτίμηση αυτό έχει σημασία.

Η ομορφιά στον άνθρωπο, δεν είναι η θωριά του,
είναι ότι αισθάνεται, για τσ΄ άλλους η καρδιά του.


Να θυμάστε πάντα:

Δεν ημπορεί ο άνθρωπος να τα στοχάζετ΄ όλα .
Όσο κι αν είναι γνωστικός να σφάλλει θέλει κι όλα...


Μια διορθωσούλα: το μιτάτο είναι η πετρόχτιστη, συνήθως κυκλική, με ξερολιθιά (χωρίς αρμούς ανάμεσα στις πέτρες) κατοικία του βοσκού. Τα ζωντανά, είναι στο μαντρί έξω και γύρω από το μιτάτο.

geokalp είπε...

μας λες δηλαδή ότι οι μαντινάδες ακολουθούν κατά πόδας το επίπεδο των τσιφτετελοσκυλάδικων που ακούγονται και στην υπόλοιπη χώρα;

or εστιάζεσαι μόνο στις συμπλοκές με τους αστυνομικούς - πιθανότατα προνόμιο μόνο για Κρητικούς και δη Μυλοποταμίσιους;

καλημέρες!

adaeus είπε...

Από την στιγμή που έχουν χαθεί αθώα παιδιά από μπαλωθιές... δεν υπάρχει η παραμικρή ηθική δικαιολογία για την ύπαρξη των όπλων.
Κατά τα λοιπά η ζωοκλοπή, το εμπόριο ναρκωτικών, η αυτοδικία, η οπλοκατοχή είναι ποινικά αδικήματα και θα πρέπει να τιμωρούνται όπως γίνεται στην υπόλοιπη επικράτεια.
Οι δε παριστάμενοι πολιτικοί ενώπιον μπαλωθιών να έχουν το θάρρος είτε να παραιτούνται είτε να υποστηρίζουν αυτό το "πανάρχαιο έθιμο".

Niemandsrose είπε...

@γητεύτρια, προσυπογράφω κάθε λέξη σου (και δε μου συμβαίνει και συχνά, να ξέρεις). Αν δε το ανεβάσεις αυτό το υπέροχο κείμενο σε ποστ, θα το ανεβάσω εγώ...μόνο να το κατέχεις. :)

@Newborn Doomstalker, ευχαριστώ για τη διόρθωση, και θα θα τη χρησιμοποιήσω. Διαφωνώ οριζοντίως και καθέτως με τους χαρακτηρισμούς (πχ πετσαράδες) και έχω βαρεθεί να το γράφω. Δεν ηρωοποιώ κανέναν προφανώς, αλλά δε θα γίνω ρατσίστρια ως προς ανθρώπους και πολιτισμούς που εσφαλμένα θεωρώ υποδεέστερούς μου. Τις μαντινάδες τις παρέθεσα για όποιον θέλει να καταλάβει. Αν θέλει να καταλάβει. Αν δε θέλει, εντάξει.

@geokalp, κάνεις ένα μεγάλο λάθος. Τα σκυλάδικα παράγονται από 2-3 άτομα (Καρβέλα, Φοίβο κλπ) ενώ οι μαντινάδες είναι λαϊκή στιχουργία. Ανωνύμου του Έλληνος. Επομένως αντανακλούν με μεγαλύτερη ακρίβεια όψεις της κουλτούρας εκείνων που τις παράγουν.

@adaeus, ο ρόλος μου ως πολίτης δεν είναι σε καμιά περίπτωση να απαγγέλω κατηγορίες προς άτομα και λαούς. Αυτό θα το κάνει ο εισαγγελέας και οι τηλε-δικαστές. Εμένα με ενδιαφέρει να καταλαβαίνω τι γίνεται. Και μ' αυτό το σκεπτικό δε με αφορά το θέμα νομικά αλλά πολιτισμικά.

μαριάννα είπε...

Είναι που καταλαβαινόμαστε συντεκνάκι. Τί διάολο, τον ίδιο αέρα έχουν τα πλεμόνια μας, με τα ίδια αγιασμένα χώματα τριφτήκαμε, στα ίδια λατρεμένα πέλαγα ονειρευτήκαμε... γι αυτό κι όταν διάβασα προχθές τις σκέψεις σου, έπαθα ζημιά. Με κάλυψες απόλυτα.
Κάνε παιχνίδι όπως θες γιατί πνίγομαι σήμερα. Δουλεύω ως το βράδυ. Μαζί σου με χίλια, να ξέρεις.;)

Newborn Doomstalker είπε...

@niemandsrose
Απόλυτα κατανοητά τα όσα είπες στο post και επίσης κατανοητός ο λόγος που έβαλες τις μαντινάδες.
Οι χαρακτηρισμοί που παρέθεσα ήταν εντός εισαγωγικών, γιατί κι εμένα όπως κι εσένα με βρίσκουν αντίθετο.
Φοβάμαι πως εγώ δεν έγινα κατανοητός με τα όσα έγραψα. Ο βασικός άξονας ήταν η τρίτη μου παράγραφος.
Καλό ΣΚ σε όλους.

Niemandsrose είπε...

@γητεύτρια, ελπίζω να σ'αρέσει το σημερινό μας post...

@Newborn Doomstalker, να με συγχωρείς που δε σε κατάλαβα. :( Παλιά λέγαμε πως αρκεί να κοιτάξεις τον άλλο στα μάτια και θα καταλάβεις τι έχει στην ψυχή του. Τώρα, ούτε μάτια, ούτε ματιά, ούτε φωνή, ούτε ηχόχρωμα...στα διαδίκτυα. Και γίνονται παρεξηγήσεις. Καλό σου Σαββατοκύριακο!

haridimos είπε...

εξαιρετικό το post της Γητεύτριας.

παράλληλος είπε...

Στο θέμα μας.
Κάτι τέτοια λέει ως κι ο Λευτέρης Παπαδόπουλος. (Καλά, τα τελευταία χρόνια έχει την μεγαλομανία του απαράδεκτου των γηρατιών. 'Ομως τον βρήκα σε περιοδικό του 1981 να ζητάει "αστυνομία τραγουδιού"). Η ποιότητα των τραγουδιών είναι στάχτη στα μάτια. (Παρεπιμπτόντως, ο Φοίβος και ο Καρβέλας δεν είναι σκυλάδες. Το σκυλάδικο είναι μια άλλη μεγάλη παρεξηγημένη ιστορία -υπάρχει αναλογία με τα της Κρήτης, λέω να ρισκάρω ποστ).
Πάμε παρακάτω.
Στον πυρήνα του το θέμα των ημερών (όπως και αυτό που θα ακουλουθήσει στη Παιδεία) είναι πολύ, μα πολύ πιο μεγάλο απ' όσο φαίνεται. Με αφορμή τους έξω από τα ήθη (άλλο ο νόμος) παραβατικούς, δοκιμάζονται τα όρια της ανοχής (αντοχής?) μας στην επερχόμενη ομοιομορφία ημών των πολλών και την καταλήστευση από τους λίγους.
Είναι πιο βαθύ το θέμα σου λέω...

Niemandsrose είπε...

@Παράλληλε, έχεις δίκιο για το σκυλάδικο και λάθος μου αλλά και στα υπόλοιπα σημεία του σχολίου σου. Περιμένω απολαυστικό post τάχιστα! ;)

adaeus είπε...

O ρόλος μου ως πολίτης είναι να βλέπω (να έχω άποψη) ότι εφαρμόζεται το δίκαιο σε όλους, ανεξαρτήτως τόπου διαμονής ή καταγωγής. Μακρυά από μένα οι ρόλοι εισαγγελέα και τηλεδικαστή.

Ανώνυμος είπε...

(sorry gia ta Latinika alla to PC tou panepistimiou den exei ta Ellinika egatestimena)
Diladi re paidia apo ta liga pou diavasa, theloune merikoi na logokrinoune tis Kritikes mantinades?? Kai me to na lew tis Kritikes mantinades ennoo tis 'kainourgies' tis kata merikous 'varvares'. Na thimisw se merikous oti i 'paradosiaki' Kritiki mousiki eixe xasei tin ikanotita na ferei tous neous konta ston Kritiko rythmo. Ti ki an allakse ligo? Ti ki an mpikan ki alla organa mesa stis mantinades (opws px to synthesiser)? Thelete mia artiriosklirwtiki mousiki pou paei na xathei kai mazi tis na parei olla ta lektika idiwmata enos topou? Oxi den thelw mia mousiki Ekklisia pou xanei tin epafi me tin pragmatikotita. Pio allo eidos Ellinikis mousikis exete akousei na milaei gia themata koultoura kai eidika gia themata koultouras stin eparxia? To kainourgio yfos twn mantinadwn katafere kai epanefere ena megalo kommati tis neolaias stin agapi gia tin paradosi. Katafere kai edwse mia fwni se anthrwpous pou prin anoikan sto Athinaiko perithwrio...kai me tin leksi perithwrio den ennoo to perithwrio twn ekatommyriwn (to paizw dithen kai vgazw giati poulaw trella), me tin leksi perithwrio ennoo tous ksexasmenous, tous ktinotrofous kai agrotes.

Prin treksete na katakrinetai skefteite kai ligo parapera...deite pious akouei h Elliniki neolaia..na milisw gia 'monternous' kai 'mainstream' Ellines stixourgous, mousikosynthetes kai tragoudistes kai ta protypa pou prowthoun? Na milisw gia petamena (ki omws hit) tragoudia tou typou to gucci forema? Na milisw gia tin dithen 'maxi' metaksi dytikwn kai voreiwn proasteiwn? Na milisw gia tin viasmeni eisagwgi tou rap kai hip hop? Diladi otan o Vourliwtis leei gia Sagrades families, gia mapes (koinos swmatiki via-ksylo) klp. einai kalytera? Na sas thimisw ligo ta amerikanoferta tragoudia twn 50-cent kai loipwn hiphop egglimatiwn pou stous stoixous tous exoune MONO ta opla, tis pornes, ta narkwtika kai ta eksimnoun me to allothi "I atimi i kenwnia me ezmprwkse ekei-egw-ti-na-kanw-o-kaimenos-ithela-na-ginw-zwgrafos"? Auta Kyries kai Kyrioi? Ti na kanoume me auta? Na ta logokrinoume? Symfwna me ta gnwmika merikwn edw mesa tha eprepe (symfwna me tis synthikes tou ekastote kairou) na exoun logokrithei AMESA laografimata (vl. Petropoulos), mythistorimata (vl.Kazantzakis), mousiki (vl. Kornaros) klp. I tha mou thelete mia DIMOKRATIA stin opoia o kathenas exei to dikaioma na akouei kai na akougetai i alliws na vgaloume ena allo systima twn 'sofwn' pou tha mas lene ti tha kanoume mesw tou systimatos elegxou (are Orwell-1984 poso dikio eixes).

Se ena allo thema twra ...ta opla...Gia na skeftoume ligo alles perioxes tis Ellados pou ginetai o xamos me ta opla kai kanenas den leei tipota...na sas dwsw paradeigma? Exei paei kaneis sas stin Mytilini to Pasxa? Exei akousei kanenas sas gia to pws i Ethnofroura pou einai ekei anoigei ta 'kaselakia' pou periexoune ta katharistika, antallaktika tou oplou kathws episis kai sfaires, gemizoune ta G3 kai dwstou ston aera gia to 'ethimo tou Pasxa' (parepiptontos ta dika tous kaompoilikia ta plirwnei o Ellinas forologoumenos kai oxi o idios pou rixnei apo tin tsepi tou).

Ma kai fysika, tha mou peite to oti ginetai ki allou den simainei oti einai kai swsto kai tha symfwnisw. Alla toulaxiston as min ethellotyfloume kai xrewnoume se ena nisi ta opla tis Ellados ollis. Gia na exoume kalo rwtima pws nomizete oti ftasane ta opla ekei? Kai gia na exoume akoma pio kalo rwtima pisteuete oti me to na tous paroune twra ta opla tha ginei kati? se 6 xronia tha exoune tosa ki alla tosa kai tha exoune efeurei kai kalytero tropo na ta kryvoune kai na ta metaferoune.
Where's a will, there's a way leei ena aggliko gnwmiko.

Nai nai, katigoriste ton Kyriakaki, katigoriste kai ton Kontaro, omws prwta akouste olla tous ta CD... Diavaste kammia synenteuksi tous...pigenete na tous gnwrisete...pigente stin Kriti na katalavete ti rolo paizoune ta opla ekei kai pws ta xrisimopoioune... Sygritika me to poses sfaires peftoune oi traumatismoi einai elaxistoi, fysika einai kai ekeinoi oi anegefaloi pou rixnoune sto psaxno alla imarton oxi olli i Kriti re paidia, kai oxi olla se ena tsouvali "oi mpalwthies einai kati kako kai prepei na steiloume ta TAE na tous skisoune"

Na sas voithisw ligo na thimithite enan stixo twn parapanw mantinadologwn:

"Aopli ki atragoudisti ki an parameini i Kriti pali tha tou zilepsoune tou gero-Psiloreiti"

I apopsi mou: Katw ta xasisia kai oi narkemporoi..mas dysfimoun to omorfo nisi
Nai se prosektikes mpalwthies ekei pou vlepeis kai einai xwrafi-anaxwma xwris kindynous gia eksostrakismous (px lamarines, petres klp) kai MAKRIA apo ollon ton allon plithismo (doksa to theo ekei pou ginontai ta glentia exei sxedon panta kapio xwrafi dipla)
Oxi stin eisvoli tis astynomias les kai mpenoune san stratos katoxis...Oute ton politismo tis kyvernisis timaei oute tin efeuretikotita tous se lyseis kai apodotikotita enisxyei. Opoiosdipote exei kanei estw kai ena mathima stin stratigiki allagi pou tha epiferei pragmatiki allagi gnwrizei pws to prwto pragma pou koitas einai i koultoura enos organismou. An den to kaneis auto to provlima den tha epilythei rizika, apla tha metatopistei eite se topo,eite se eidos, eite se morfi, eite se plithismo.
Nai stin katanoisi kai ektimisi tis diaforetikotitas enos topou (oxi mono gia tin Kriti alla kai gia ollin tin Ellada).
Nai stin epimorfwsi, gnwrizete agapitoi mou filoi pws sta oreina xwria tis Kritis mono to 25% teleiwnei to YPOXREWTIKO gymnasio. Twra anarwtiountai pws synevei auto?? Alla pou itan tote oi nomoi gia na epivalei na pane ta paidia sxoleio? Pou itan tote oi koinwnikoi leitourgoi? Ta kentra enisxysis twn planwn peri apokentrwsis? Omws oxi...na ta riksoume epanw ston Kritiko lao o opoios exei istoria makria me ta opla (prin ta Kalasnikof kai ta opla ektokseusis vlimatos: vlepe Kritika maxairia) ws antikeimena me symvoliki aksia. Auto an katalavete ton symvolismo autwn twn antikeimenwn (kai den einai mono auta pou exoune symvoliki aksia stin Kriti apla auta tygxanei na einai paranoma) tote isws mporesoume olloi na katalavoume autous tous anthrwpous.

Se mia epoxi opou oi egglimaties (imedapoi h allodapoi) exoune vrei tin atimorisia kai tin mi efarmogi twn nomwn stin Ellada ws aformi gia ton katakreourgismo kai viasmo tou Ellinikou 'tropou zwis' mas (pou gia auto to way of life oi Aggloi kanane ton 2o pagosmio na sas thimisw) ki emeis stekoume apragoi aitiologontas ta panta ypo tin aigida tis polykoultouras kai tis filoxenias (poso exoune pareksigithei autoi oi dyo oroi theee mou) protimo na eimai me tous 'apolitistous' para me tous pseftopolitismenous emporous tis koultouras mou. Protimo na eimai se ena meros opou i ennoia tis koinwnias pianei akoma topo kai me ton geitona mou lew kalimera kai trww mazi tou xwris na euxomai na pnigei sto krasi pou me kernaei. Ki an exw ena provlima tha tou to pw ntreta kai tha to lysoume ekei kai tote, kai tha kserw pws stin anagi mou tha mporesw na stirixtw ston topo mou. Gnwrizete pote kategrafei teleutaia na pethainei anthrwpos apo peina stin Kriti?

Zw tin Kriti sto aima mou, pote den vrethika antimetwpos me 45ari i 357 i loipes mpourdes kai oute pisteuw pws yparxei ENAS logikos Kritikos pou tha kouvalouse (poso mallon na to travage) to koumpouri ston dromo. Twra an einai na milisoume gia memonomenes periptwseis na me sygxwreite alla nomizw pws to provlima einai megalytero apo tin Ellada (vlepe Finlandia o efivos pou mpike kai katharise tous simfoitites tou) kai pithanotata kindyneuoume perissotero apo tin ksenoferti pseftomagkia tou hiphop.

As min arxisw gia tin symperifora tis astynomias, diladi to oti egw eimai kseftilismenos kai afinw na mou pezei xastoukia kai tsampouka o mpatsos simainei oti osoi pane kontra se auto einai lathos i synenoxoi? Diladi einai I olloi athwoi I olloi enoxoi? Den mporw na symfwnw me merika xaraktiristika mias koultouras kai na aporiptw allla? Ti soi kritiki skepsi kaloume tin neolaia na anaptyksei?

Alla pithanotata etsi ...mesw logokrisias tha mporesoume na deiksoume auto pou theloume na deiksoume pros ta eksw ethelotyflwntas, ta tragoudia mas eftaiksane twra...se ligo tha mas ftaiei kai to ladi, o traxanas, oi ntomates, oi xylopites oi xoxlioi, ta kentita, ta maxairia, to sariki kai oti allo einai kritiko...

I logokrisia tis mousikis exei efarmostei energa se alli mia fora alla tote proedros itan o Papadopoulos kai tote to legane "Epanastasi". Kai tote o Kritikos den gonatise, den ton vastakse auton ton zygo, alla mas eprolavane alloi kai kanane tin epanastasi.

Kai tha kleisw me auto...an nomizete pws me tin logokrisia twn mantinadwn tha epiteuxthei kati tote den katalavainete tin systemiki domi mias koinwnias.

Exw ki alla polla na grapsw alla niwthw pws sas kourasa idi.

All the best
Orestis

P.S. Epidei se merika blogs eida epaneleimena na logokrinontai apopseis elpizw na min logokrithei to keimeno mou.

Niemandsrose είπε...

@adaeus, δεν ήθελα να το προσωποποιήσω σε καμιά περίπτωση. Νομίζω όμως πως ως κοινωνία έχουμε αναπτύξει τα αντανακλαστικά των τηλε-εισαγγελέων και των τηλε-πάνελ. Τι λες κι εσύ;

@Orestis, πολλά και ενδιαφέροντα τα όσα λες και σε ευχαριστώ που έκανες τον κόπο να τα μοιραστείς εδώ. Σε ό,τι με αφορά, δε πρόκειται σε καμιά περίπτωση να σου αφαιρέσω σχόλιο. Όσο για την άποψη που παρέθεσα σχετικά με τη λογοκρισία των μαντινάδων, να διευκρινίσω ότι αποτελεί μόνο αναφορά σε λόγια άλλων (αν πατήσεις στα κείμενα εντός των εισαγωγικών θα βρεθείς στο αρχικό κείμενο). Και μάλιστα δε τη συμμερίζομαι συνολικά. Κατά τα άλλα, καταλαβαινόμαστε γι'αυτό θα αφήσω να μιλήσει κανένας άλλος για να υπάρξει ενδιαφέρουσα κουβέντα. :)

Ανώνυμος είπε...

@Niemandsrose: Se euxaristw gia ta sxolia sou. Opws eipes perimenw na akousw ki alla sxolia kai vasi pros sizitisi ki apo allous... :-))

Ανώνυμος είπε...

excuses moi.
Γιατί τάχεις βάλει με τους Κρητικούς?
Σε ενοχλήσανε?Ελπίζω να είσαι κρητικός τουλάχιστον.Εγώ είμαι από Ηράκλειο.Πάντως ένα δίκιο τόχεις :ότι δηλαδώ η Κρήτη πουλάει, αλλιώς δε ξέρω αν τόχαν διαβάσει 2-3.
Ναι είναι απαράδεχτοι κάποιοι, αλλά έλα Αθήνα να πάθεις πλάκα.Ο μέσος όρος είναι αληταράδες.
Κυριακη

Ανώνυμος είπε...

Agramatoi anthrwpoi ypirxan kai den milas tourkika twra!

Kai an to panepistimio einai phgh gnwshs gia na min kaneis xasisi oploxrhsia kai na vgazeis tetoies mantinades se plhroforw oti planasai planin oiktra!